PodGront

Vaste bezoekers van onze website weten dat PodGront graag meer wil weten van haar luisteraars, en eigenlijk van podcastluisteraars in het algemeen (eerder zochten we daarom testers). Als vaste bezoeker weet je ook dat die zoektocht naar informatie niet altijd gemakkelijk is (geweest). Daarom hebben we onze queeste een tijdje laten rusten, maar vandaag presenteren we, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen en Dag en Nacht Media, en met ondersteuning van BNR Nieuwsradio en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek:

Het Grote Podcast Luisteraarsonderzoek!

Als jij een podcastluisteraar bent – je hebt ooit wel eens een podcast geluisterd, of je luistert elke dag meerdere afleveringen van die podcast waar je nu weer verslaafd aan bent – willen we je vragen om de enquête hieronder in te vullen. Je helpt er niet alleen ons mee: de resultaten komen in een openbaar rapport, én we delen alles direct met de 30+ podcastmakers die ons hebben geholpen deze enquête te construeren. Al overtuigd? Maak dan direct de enquête. Wil je nog meer weten over het onderzoek? Onder het formulier leg ik meer uit over onze onderzoeksaanpak.

Werkt het formulier hieronder niet? Klik dan hier om direct naar de enquête te gaan. 


Een onderzoek in drie delen

Het onderzoek wordt uitgevoerd door twee onderzoekers. Dat zijn Amanda Brouwers (verbonden aan PodGront en de Rijksuniversiteit Groningen) en Bob den Hartog (freelance onderzoeker, betrokken bij Dag en Nacht Media). We krijgen financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en BNR Nieuwsradio helpt ons met het verspreiden van de enquête. De enquête is fase 2 van drie onderzoeksfasen.

1. Interviews

Fase 1 bestond uit 36 interviews met zoveel mogelijk verschillende podcastmakers. We wilden van hen graag weten wat zij wisten over het Nederlandse podcastlandschap, hoe ze zelf te werk gaan, wat de relatie met hun luisteraars is en wat ze nog graag van jullie willen weten. De interviews dienden als input voor de enquêtes en als contextuele informatie voor het uiteindelijke rapport.

2. Enquêtes

Met data uit eerdere onderzoeken en input uit de interviews hebben we bovenstaande enquête geconstrueerd. De enquête bestaat uit vragen over wie luisteraars zijn, hoe ze luisteren, welke ervaringen ze hebben met betalen voor podcasts en wat hun relatie is met podcastmakers. De resultaten schetsen hopelijk een algemeen beeld van de Nederlandse podcastluisteraar, én dienen als startpunt voor de vragen in fase 3.

3. Focusgroepen

Omdat de enquête maar een algemeen beeld kan geven, en we ook graag wat meer kwalitatieve vragen willen stellen aan luisteraars, sluiten we het onderzoek af met een aantal focusgroepen met zoveel mogelijk verschillende luisteraars. Waar en wanneer die zijn hangt volledig af van wie er antwoorden en hoe snel we de reacties binnen krijgen.

Informatie uit al deze fasen wordt uiteindelijk dus verwerkt in een openbaar rapport.


De foto boven dit artikel is van Jonathan Grado.

Onderzoeker, podcaster, en ondernemer.

Next Post